Μεταφράζοντας τη Μοντεσσόρι σήμερα

Όταν η Μαρία Μοντεσσόρι σχεδόν ένα αιώνα πριν παρατηρούσε το παιδί και τον τρόπο της ανάπτυξης του χρησιμοποίησε μια ορολογία που είναι οικεία στους αναγνώστες και στους παιδαγωγούς της. Σήμερα οι ανακαλύψεις των επιστημών (νεύρο – επιστήμες, ψυχολογία), έρχονται να επιβεβαιώσουν μέσα από την έρευνα τις ανακαλύψεις και τη θεωρία της. Η ορολογία όμως που χρησιμοποιούν διαφέρει. Εδώ παρατίθεται ένας πίνακας αντιστοίχησης των όρων της Μαρίας Μοντεσσόρι με τους σύγχρονους όρους των επιστημών.

Ορολογία Μοντεσσόρι Σύγχρονη ορολογία Επεξήγηση
normalized child ομαλοποιημένο παιδί αυτορρύθμιση παρέχει στον άνθρωπο ικανότητες για να αντιμετωπίσει καθημερινές καταστάσεις της ζωής, να ανταποκριθεί σε κοινωνικές περιστάσεις και να επιλέξει τον τρόπο που θα φέρει θετικά αποτελέσματα σε κάθε προσπάθεια του
absorbent mind αφομοιωτικός νους δεκτικός νους πλαστικός εγκέφαλος

δίκτυο νευρωνικών συνδέσεων

οι σύγχρονες μελέτες της νευροεπιστήμης που μελετάει τον εγκέφαλο, έχουν αποδείξει ότι κατά την ηλικία των πρώτων έξη και κυρίως των πρώτων τριών χρόνων της ζωής του ανθρώπου δημιουργείται ένα δίκτυο νευρώνων με συγκεκριμένη συνδεσμολογία.
ευαίσθητες περίοδοι

παράθυρα ευκαιρίας

κρίσιμες στιγμές

αναπτυξιακά ορόσημα

άλματα ανάπτυξης

τα αναπτυξιακά άλματα στη ζωή ενός ανθρώπου
παιχνίδι της σιωπής  περπάτημα στη γραμμή πρακτικές του mindfulness η στροφή της προσοχής προς τα μέσα με την τοποθέτησή της στις αισθήσεις
στάδια ανάπτυξης διαχωρισμός σχολικών τάξεων (βρεφονηπιακός, δημοτικό, γυμνάσιο – λύκειο, πανεπιστήμιο) ο ηλικιακός διαχωρισμός σε περιόδους που ανταποκρίνονται στην ανάπτυξη του ανθρώπου
εργασία παιχνίδι ο τρόπος του παιδιού να κατακτάει τη γνώση
προετοιμασμένο περιβάλλον       μοντεσσοριανό υλικό δομημένο/αδόμητο  παιχνίδι ο δάσκαλος του παιδιού για την ηλικία των πρώτων έξη χρόνων της ζωής του
εσωτερική τάξη      δόμηση του εσωτερικού εγώ χτίσιμο της προσωπικότητας ο αναπτυξιακός στόχος της ηλικιακής περιόδου από τη στιγμή της γέννησης έως τα έξη του χρόνια
πειθαρχία αυτοπειθαρχία η ικανότητα να πειθαρχεί με εσωτερική παρόρμηση και θέληση