Η ενότητα του υλικού των αισθήσεων είναι η γέφυρα που βοηθάει το παιδί να γνωρίσει με τις αισθήσεις του τον κόσμο που το περιβάλλει. Είναι ο τρόπος του παιδιού να μαθαίνει. Μαζί με την ενότητα του πολιτισμού είναι η καρδιά της τάξης.
Αποτελείται από :
- δραστηριότητες που σχετίζονται με την αίσθηση της όρασης, ως προς το μέγεθος (κύλινδροι με υποδοχές, ροζ πύργος, καφέ σκάλα,…), ως προς το χρώμα ( χρωματικές πλάκες ) και ως προς το σχήμα (γεωμετρικό ερμάριο, κατασκευαστικά τρίγωνα, διώνυμος κύβος,…)
- δραστηριότητες που σχετίζονται με την αίσθηση της αφής (τραχιές και λείες πλάκες, τα κουτιά με τα υφάσματα, οι πλάκες βάρους, οι πλάκες θερμότητας,…)
- δραστηριότητες που σχετίζονται με την αίσθηση της όσφρησης ( τα μπουκαλάκια και τα σακουλάκια όσφρησης)
- δραστηριότητες που σχετίζονται με την αίσθηση της γεύσης (τα μπουκαλάκια της γεύσης)
- δραστηριότητες που σχετίζονται με την αίσθηση της ακοής (τα ηχητικά κουτιά, τα μουσικά καμπανάκια) και
- δραστηριότητες που σχετίζονται με τη στερεογνωστική αίσθηση (η σακούλα μυστηρίου, οι στερεογνωστικές σακούλες,…)
Το υλικό των αισθήσεων δημιουργεί το σεντούκι των εμπειριών του παιδιού. Αποκτώντας το σαφή διαχωρισμό των ιδιοτήτων κάθε πράγματος και το λεξιλόγιο για να το περιγράψει, το παιδί γρήγορα στρέφεται στο περιβάλλον για να αναζητήσει αυτές τις ιδιότητες.
Χαρακτηρίζεται :
- από την απομόνωση της ιδιότητας, (παρουσιάζεται μονάχα ένα κάθε φορά χαρακτηριστικό, πχ ολόιδια μπουκαλάκια, που διαφέρουν μονάχα ως προς το γευστικό τους περιεχόμενο )
- από τον έλεγχο του λάθους
- από την ακρίβεια στο λεξιλόγιο και
- από τις επεκτάσεις στη χρήση του υλικού
Το παιδί μέσα από τις δραστηριότητες του υλικού των αισθήσεων, μαθαίνει :
- να ανακαλύπτει
- να εξηγεί
- να αντιστοιχίζει
- να συνθέτει
Είναι η αντανάκλαση του κόσμου μέσα από συγκεκριμένο και οριοθετημένο υλικό, η πρώτη γλώσσα του περιβάλλοντος του παιδιού. Είναι μαζί με το υλικό του πολιτισμού η αρχή της φαντασίας.
Καλλιεργεί :