Η ενότητα της καθημερινής ζωής είναι συνήθως η πρώτη ενότητα που συναντάει το παιδί στην είσοδό του στη μοντεσσοριανή τάξη. Καλωσορίζει το παιδί και του επιτρέπει να ασχοληθεί με ελκυστικές δραστηριότητες που του είναι γνωστές από το σπίτι του.
Αποτελείται από :
- δραστηριότητες προσωπικής φροντίδας (πλαίσια ντυσίματος, πλύσιμο χεριών, γυάλισμα παπουτσιού, δίπλωμα ρούχου, κρέμασμα ρούχου σε κρεμάστρα, χτένισμα μαλλιών,…)
- δραστηριότητες φροντίδας του περιβάλλοντος (πότισμα ενός φυτού, σκούπισμα, ξεσκόνισμα, πλύσιμο πιάτου, πλύσιμο ρούχου, γυάλισμα ενός ασημικού, γυάλισμα ενός καθρέφτη,…)
- δραστηριότητες προετοιμασίας φαγητού (κόψιμο αγγουριού, στύψιμο πορτοκαλιού, σερβίρισμα,…)
- κύκλους κοινωνικής αγωγής – Grace and Courtesy – μικρά θεατρικά που επιτρέπουν στο παιδί να δει τους κανόνες της κοινωνικής συμπεριφοράς (πως δανείζομαι ένα βιβλίο, πως χαιρετάω, πως σκουπίζω τη μύτη μου,…) και
- δραστηριότητες ελέγχου και συντονισμού της κίνησης (το περπάτημα στη γραμμή, το παιχνίδι της σιωπής)
Η καθημερινή ζωή είναι το πρώτο σκαλοπάτι για την εσωτερική ανάπτυξη του παιδιού. Το πάντρεμα της δράσης με το νου ( δεν είναι τυχαίο ότι η ενότητα της καθημερινής ζωής συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη του εγκεφάλου, την ευφυΐα και το μαθηματικό νου). Δομείται από απλές δραστηριότητες, με χρήση εργαλείων και δυνατότητα για επανάληψη.
Το παιδί μέσα από τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, μαθαίνει :
- τη χρήση των ανθρώπινων εργαλείων
- να αυτοεξυπηρετείται
- να είναι κοινωνικό
- να ελέγχει τις κινήσεις του
- να μετρά (δραστηριότητες μαγειρικής)
- να υπολογίζει (όλες οι δραστηριότητες με το νερό)
- να επιτυγχάνει το λεγόμενο «άνοιγμα του χεριού», που συνδέεται με την ευφυΐα
Είναι η φυσική συνέχεια του σπιτιού, που δίνει τη δυνατότητα στο παιδί για μίμηση στις σπιτικές δουλειές του ενήλικα και παρέχει σε αυτό :
- Ασφάλεια
- Οικειότητα
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων
- Ικανοποίηση και χαρά
- Αποτελεσματικότητα
- Δυνατότητα για προσφορά και συμμετοχή στον καθημερινό βίο
Καλλιεργεί :